Handelsbetingelser
10-4 Byggecenter og Tømmerhandel
Professionelle kunder bedes læse regelsættet fra Byggebranchen Danske Byggecentre i stedet for nedenstående.
www.10-4.dk ejes og drives af Ringkøbing Tømmerhandel A/S, Enghavevej 17, 6950 Ringkøbing, som blev etableret i 1947. CVR-nummer 66022218. Bank: Landbobanken. Reg.nr. 7670. Konto: 2007206. E-mail info@10-4.dk.
Alle ordrer modtaget via www.10-4.dk behandles efter de her anførte forretningsbetingelser. Ved gennemførelsen af en ordre på www.10-4.dk, anerkender du som kunde at have læst og accepteret disse betingelser. En gennemført ordre betragtes altid som en bindende aftale mellem kunden og 10-4.
Priser
Alle priser er dagspriser og prisen er inklusiv moms og eventuelle afgifter. Priserne er eksklusive fragt- og leveringsomkostninger. Priserne på tidspunktet for afgivelse af bestillingen er gældende. 10-4 gør opmærksom på, at priserne i de fysiske 10-4 butikker og på 10-4.dk kan afvige fra hinanden. Vi er ikke bundet af fejl på hjemmesiden, herunder prisfejl, hvis du rimeligvis burde være klar over, at der er tale om en fejl.
Betaling
Hos 10-4.dk betaler du dine varer med et af følgende kort: Dankort, Visa Dankort eller Mastercard på det beløb, som ordren lyder på og beløbet hæves den dag varerne leveres. Offentlige virksomheder kan også betale via EAN. Betalingsdata sendes til PBS i krypteret form (SSL), og på intet tidspunkt kan eller vil www.10-4.dk få adgang til dine personlige betalingsdata, ligesom disse data ikke opbevares i vores betalingssystem.
Reservation af beløb
Betaler du med et internationalt betalingskort, reserveres beløbet med det samme. Pengene reserveres på dit kort eller konto indtil:
1) Vi trækker beløbet, når vi sender varen, eller
2) pengene frigives ifølge aftale med din kortudsteder.
Du kan læse mere om reglerne for dit specifikke kort hos din kortudsteder.
Ændringer/tillæg til allerede afgivne ordrer
Særligt ved større ordrer indeholdende byggematerialer oplever vi ofte, at kunder ønsker at tilføje varer til en ordre eller blot at ændre i en ordre. Mange tænker ikke over det, men det at drive en online-trælast er ikke det samme som at drive en webshop, der sælger små letforsendelige varer, der ikke kræver megen håndtering. At drive en online-trælast kræver et stort bagvedliggende logistiksetup, og når en ordre først er placeret, så er der en lagermand, der kører rundt med sin truck og pakker og emballerer ordren, så den er klar til at blive læsset på kranbilen. Når ordren så er pakket, så ryger den videre til næste station. Det er derfor ikke ”bare lige” at finde tilbage til en ordre, sprætte emballagen op og genpakke ordren. Det er derfor IKKE muligt at rette i en ordre, når først ordren er undervejs i logistiksystemet. Vi håber på din forståelse.
Levering
Alle leverancer sker med enten egen lastbil, Danske Fragtmænd, GLS eller Post Danmark. Fragtprisen for levering af din ordre kan variere afhængig af de varer, som du ønsker at købe, postnummeret du ønsker leveret til, leveringsformen samt ordrens størrelse. Du kan altid se fragtprisen for din ordre i din indkøbskurv i check-ud forløbet. Vær venligst opmærksom på, at fragtprisen er styret på produktniveau. Der kan derfor ske det, at du lægger en enkelt vare i kurven, som fra vores side er sat op med gratis fragt grundet konkurrencemæssige hensyn, hvorefter du så vælger at supplere din ordre op med en vare, der ikke er sat op med gratis fragt. I det tilfælde vil du være tvunget til at betale fragtprisen for den vare, der ikke er fritaget for leveringsgebyret.
Når du har indtastet postnummeret, hvortil du ønsker din ordre leveret, kan du se, at der ved køb for et givent beløb kan opnås fragtfri levering. Varer der leveres via 10-4's fjernlager er dog undtaget denne frankogrænse.
Bestillinger modtages kun til levering på adresser i Danmark. Bemærk venligst, at ordrer, hvori der indgår varer, som skal leveres med fragtmand eller egen lastbil, samt ordrer hvori aluprofiler indgår, udelukkende leveres til det brofaste Danmark, dog kan der være undtagelser i København K, hvor vi ikke kan levere med vores store lastbiler. Skulle vi alligevel modtage en ordre til en ikke-brofast ø i Danmark eller svært tilgængelige adresser i København K samt Enø (hvor klapbroen ikke tillader vores lastbiler at passere), hvor en af disse varer indgår, forbeholder vi os retten til at annullere ordren.
Leveringstiden for din ordre afhænger af leveringstiden for de enkelte produkter, der indgår i ordren. Hvis der i din ordre fx indgår en vare, der kan leveres inden for 3 hverdage, og en anden vare der kan leveres inden for 5 hverdage, så vil den samlede ordre blive leveret inden for 5 hverdage. Vi forbeholder os dog retten til at forlænge tidsfristen for levering i tilfælde af force majeure.
Vi anbefaler, at du i kommentarfeltet under dine leveringsoplysninger angiver hvor på den ønskede leveringsadresse, du ønsker varerne aflæsset. Er du ikke hjemme til at modtage dine bestilte varer, sættes varerne af på adressen i forhold til dine ønsker noteret på ordren, så vidt det er angivet og muligt. Risiko og ansvar for varer overgår til dig, når levering har fundet sted.
BEMÆRK! Vi opfordrer dig til altid at tjekke varen ved modtagelse, og at påføre eventuelle synlige skader på fragtbrevet, da det vil stille dig bedre i tilfælde af en eventuel reklamationssag. Stilles varen som aftalt uden kvittering i fx solskin, så varen beskadiges af varme og/eller UV-stråler, eller bliver varen våd, fordi den ikke er bragt i tørvejr i tide, så vil du ligeledes selv komme til at hæfte for skaden. Sidst men ikke mindst hæfter du selv for stjålne varer, hvis du har accepteret, at varen må stilles uden kvittering.
Vi gør opmærksom på, at vi i særlige tilfælde forbeholder os retten til at levere varerne i din ordre af flere omgange. Du betaler dog kun et eventuelt samlet leveringsgebyr en gang.
Det er altid chaufførens beslutning, hvor aflæsning kan finde sted. Overordnet gælder aflæsning ved nærmeste faste vej, men hvis chaufføren finder det ansvarligt, vil vi gerne forsøge at aflæsse varen hvor De måtte ønske. I de tilfælde, hvor vi leverer med kranbil, gør vi opmærksom på, at levering i carport ikke kan finde sted. Erfaringsmæssigt ved chaufføren hvornår en aflæsning kan blive risikabel, føre til en ødelagte indkørsel eller resultere i en fastkørsel, så vi beder Dem respektere chaufførens afgørelse og valg af aflæsningssted. Særligt ved haveforeninger kan der ofte være udfordringer med at aflæsse varen helt oppe ved kolonihavehuset, som mange ønsker, og her aflæsning som oftest ske ved kolonihaveforeningens parkeringsplads eller indgang, hvor chaufføren kan komme til med lastbilen.
Du kan også vælge at afhente varerne i en af vores afdelinger. Vælger du det skal du naturligvis ikke betale leveringsgebyr. Vi sender dig en sms, når din ordre er klar til afhentning.
Montagevejledninger
10-4 sender som udgangspunkt ikke trykte montagevejledninger med din ordre. Montagevejledninger kan downloades i elektronisk form på vores hjemmeside. Har du problemer med at finde en montagevejledning, så tøv ikke med at kontakte os.
Reklamation
Uanset om varerne bliver leveret hos dig eller afhentet i en af vores afdelinger, opfordrer vi dig til at foretage kontrol af de leverede varer umiddelbart efter modtagelse. Skulle du konstatere fejl eller mangler, bedes du straks gøre os opmærksom herpå.
Som forbruger er dine køb omfattet af købelovens regler om 2 års reklamationsret. Reklamationsperioden løber fra den dato, hvor du modtager varerne. Konstaterer du en fejl eller mangel ved din ordre, eller ønsker du at reklamere over en vare, bedes du udfylde vores reklamationsformular. Er reklamationen berettiget kan du enten få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Dette betinger selvfølgelig, at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd. En vare må under ingen omstændigheder tages i brug, før reklamationen er færdigbehandlet. Hvis reklamationen er berettiget, vil 10-4 refundere rimelige fragtomkostninger, som du som kunde måtte have i forbindelse med returnering af varen. Vi vil bestræbe os på at behandle din reklamation, så hurtigt som muligt.
Hvor hurtigt skal jeg reklamere?
Du skal som privatperson reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget manglen ved varen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
www.10-4.dk er e-mærket, og du kan derfor vælge at benytte dig af e-mærkets gratis sagsbehandling. Når du har handlet på en e-mærket webshop er du desuden omfattet af e-mærkets køberbeskyttelse. Læs mere på emærket.dk.
Fortrydelsesret og returvarepolitik
Du har 14 dages fortrydelsesret som løber fra modtagelsen af ordren.
Du skal inden 14 dage fra modtagelse give os meddelelse om, at du ønsker at fortryde dit køb. Meddelelsen skal gives ved at benytte vores fortrydelsesformular, som skal sendes på mail: info@10-4.dk. Du vil herefter modtage en returbekræftelse, som skal vedlægges varen som returneres.
Du kan ikke fortryde ved blot at nægte modtagelse af ordren uden samtidig at give os tydelig meddelelse om dette. Fortrydelse, i det øjeblik ordren er pakket på lastbilen og på vej ud til dig, er muligt, men returomkostninger betales af dig som kunde.
Du skal sende din ordre retur til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Du skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med varens returforsendelse. Du bærer risikoen for varen fra tidspunktet for varens levering.
Vælger du at returnere varen i en af vores butikker, så medbring venligst udfyldt returformular, samt kopi af din faktura. Det gør det hurtigere for os, at betale pengene tilbage til dig.
Hvis du har opnået en mængderabat, og herefter fortryder en del af købet og ikke længere lever op til betingelsen for at opnå mængderabatten, vil du ikke længere have krav på værdien af rabatten.
Visse varer kan i kraft af deres art ikke returneres med normal post. Dette gælder typisk for varer eller pakker, der overstiger 20 kg samt gips, isolering, lecablokke og byggematerialer i den dur. Skriv til os på info@10-4.dk, hvis der ønskes oplyst en fragtpris for returnering.
Du er naturligvis velkommen til at returnere dine paller hos den nærmeste 10-4 afdeling, når du har tømt dem for byggematerialer. Medbring venligst en kopi af fakturaen, hvorefter vi vil tilbageføre returbeløbet til dig.
Varens stand når du sender den retur
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Med andre ord – du kan prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik, men du må ikke tage den i egentlig brug.
Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi. Varer tages kun retur i original og ubeskadiget emballage.
Varer der er blevet fugtskadet eller hvor overfladen er blevet udsat for skærestøv tages retur med det forbehold, at varen pga. skaderne efter omstændighederne kan have en værdi på 0 kr. hvorfor du alene kan få de oprindelige fragtomkostninger retur.
Tilbagebetaling af købsbeløbet
Hvis du fortryder dit køb, får du det beløb du har indbetalt til os, tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.
Du skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med varens returforsendelse.
Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, med mindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.
Når vi har modtaget den udfyldte fortrydelsesformular, så vil vi tage kontakt til dig angående en adresse, hvor varen ønskes tilsendt. Som udgangspunkt skal alle varer der kan post- eller palleforsendes sendes til (OBS. Husk dog at udfylde fortrydelsesformularen med besked om din fortrydelsesret inden forsendelse):
10-4
Ringkøbing Tømmerhandel A/S
Enghavevej 13-17
6950 Ringkøbing
Da vi har omfattende produktsortiment med mere end 65.000 varer på vores webshop kan der desværre være undtagelser, hvor varen ikke skal sendes til ovenstående adresse. I så fald skal vi nok vende hurtigt tilbage til dig med yderligere vejledning.
Persondata
For at du kan indgå aftale med os, har vi brug for følgende oplysninger: navn, adresse, telefonnummer og e-mail adresse.
Vi foretager registreringen af dine personoplysninger, som er nødvendige for at gennemføre købet og/eller evt. levere tilpasset kommunikation og markedsføring til dig, hvis du har tilmeldt dig dette.
I forlængelse af indgået ordre modtages en invitation til en kundetilfredsundersøgelse som foretages via Trustpilot.
Vi registrerer og videregiver dine personoplysninger til betroede samarbejdssamarbejdspartnere for at kunne levere varen til dig. Enhver behandling af persondata sker efter reglerne i vores Persondatapolitik. Heri kan du læse mere om, hvordan dine oplysninger behandles, hvornår de slettes, og hvilke rettigheder du har som registreret.
Cookies
10-4.dk bruger cookies til bl.a. at føre statistik om besøgende på sitet og målrette relevante annoncer til brugeren. Cookies bruges med det formål at give dig som bruger den bedst mulige oplevelse. Du kan til enhver tid slette cookies i dine browserindstillinger eller blokere for, at der sættes cookies på din computer. Vær dog opmærksom på, at 10-4.dk muligvis ikke fungerer korrekt uden brug af cookies. Du kan læse mere om vores persondatapolitik og cookiedeklaration her.
Pricerunner købsgaranti
Som medlem på PriceRunner sikres dit køb op til 50.000 kroner, hvis et problem skulle opstå i forbindelse med dit køb. Købsgarantien er gratis for dig som forbruger og gælder for alle køb, når du handler hos os. Hvis du ikke allerede er medlem på PriceRunner og har besøgt os via dem, så kan du inden for en time efter dit køb gennemføre din registrering. Det koster intet og tager mindre end tre minutter, og vupti så er dit køb omfattet af garantien! Få PriceRunner Købsgaranti i dag For at Købsgarantien skal gælde er det nødvendigt, at bestillingen er adresseret til dig som forbruger. Du har ret til erstatning, hvis noget går galt i forbindelse med dit køb såsom at varen er beskadiget, en vare mangler ved levering, varen er forkert eller fejlbehæftet eller leveringen udebliver. Hvis noget går galt i forbindelse med dit køb, dækker PriceRunner Købsgaranti dig for såvel anskaffelsesomkostninger som fragtudgifter. Du får også erstatning for den direkte økonomiske skade, du eventuelt har lidt på grund af fejlen. PriceRunner Købsgaranti dækker ikke eventuelt værditab, udeblevne indtægter eller andre direkte eller indirekte omkostninger. På PriceRunner finder du en liste med kategorier, der ikke er dækket af garantien, samt de gældende regler og vilkår. Ja tak, send mig til PriceRunner for registrering af Købsgaranti op til 50.000 kroner!
Tvister
For alle køb gælder de danske værnetingsregler.
Klageadgang
Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til (Leif Lysgaard - lel@10-4.dk). Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til relevante nævn på området, såfremt betingelserne herfor er opfyldt.
Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen for Nævnenes Hus.
For at kunne klage, skal varen eller ydelsen, som du vil klage over, have kostet mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tøj og sko skal prisen dog have været mindst 720 kr. Det koster et gebyr at få klagen behandlet.
www.10-4.dk er e-mærket, og du kan derfor vælge at benytte dig af e-mærkets gratis sagsbehandling. Når du har handlet på en e-mærket webshop er du desuden omfattet af e-mærkets køberbeskyttelse. Læs mere på emærket.dk.
Er du forbruger med bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her.
Handelsbetingelserne er senest opdateret d. 3. april.
Standardfortrydelsesformular
Ønsker du at benytte dig af fortrydelsesretten skal du anvende formularen her. Send den udfyldte formular til kundeservice på mail info@10-4.dk